Friluftsveka a la Ski week!

Hei igjen, og beklager (nok en gang) for sein oppdatering! Nå har jeg omsider fått rotet meg til å finne en kamerakabel for å få overført litt bilder fra kameraet, siden min ligger igjen hjemme et eller annet sted. 2-3 uker har gått like fort som ellers, og nå står allerede neste event for tur: Ridderrennet! Men i denne posten blir det ikke noe Ridderrenn, men en oppsummering på vår fantastiske skiuke! Søndag morgen (3 uker siden) fylte vi opp tre busser med unger og bagasje, og satte kursen mot Stryn. Turen bestod av en herlig lunsjpakke fra middagen før, lasagne, gulrotkake, soving og samtaler, og etter om lag 3-4 timer parkerte vi på Strynsvatn camping. Vi var blitt fordelt i ulike hytter, helt uavhengig av rommene her på campus, og jeg havnet i en seksmannshytte med Festina (Kosovo), Haja (Western Sahara), Iman (Brazil), Ines (Finland) og Karina (Sverige).

IMG_5930
Utsikt fra campingen

I motsetning til tidligere skiuker årene før, hadde vi virkelig trukket det lengste strået med tanke på været. De første dagene bydde på skikkelig påskevær, som dere kan se på bildet over! Uavhenging av hyttene, var alle blitt delt inn i fire grupper, ettersom det hadde bydd på problemer med 100 ungdommer i enten langrennsløypa eller slalombakken på en gang! Hver gruppe fikk to dager med langrenn, en dag med slalom og en «hviledag» etter slalomen, avhengig av hvilken dag man hadde det. I tillegg fikk alle tilbud om å sove i lavvo en av kveldene (etter slalom), men som et resultat av ikke fullt så fint vær (masse vind og regn) kvelden jeg kunne, stod jeg over lavvoen denne gangen.

Etter å ha pakket ut i hyttene og kommet oss til rette på søndag, skulle gruppe 1+4 og 2+3 ha to timer «ski-leik» hver. Vi fikk utdelt langrennski og lekte og tulla i en litt for isete bakke rett utenfor hyttene. Overraskende nok – til alle dere som kjenner meg – så greide jeg å ikke falle og slå kul i panna! Da skileken var ferdig hadde vi så og si fri resten av kvelden. Hver av hyttene fikk posjonert ut middag og frokost hver dag, og lunsj ble laget av middags- og frokostrester. Kan si det var deilig å kunne lage litt mat selv igjen! Mandag var det tid for første dag med action. Sola skinte og været var helt fantastisk, og heldig som gruppe 3 var (min) hadde vi fått utdelt langrennstur denne dagen! Vi kjørte buss opp til høyfjellet og spente på skia og startet å gå. Opp, opp, opp og opp, og stadige utfordringer kom løpende på ettersom mange av elevene her aldri hadde hatt ski på beina før. Likevel kom alle seg til toppen, like hele, og da var det tid for ned, ned, ned! Etter x antall pauser med pusting og påfylling av væske og mat kom alle seg til «bånn», og de siste par kilometerene bydde på flotte opp-og-ned bakker, med fantastisk utsikt! Ta en titt:

IMG_2110
Karma (Tibet)
IMG_2113
Mar (Nederland) og Alberto (Spania) – god trening for oss alle tre, og en ypperlig innsats og stå-på-vilje av Alberto!
IMG_2136
Blessing (Zimbawe) – min flotte «skielev» som ble utrolig flink på slutten av dagen!

IMG_2107 IMG_2111 IMG_2139 IMG_2147

Tirsdag: Været hadde gått fra blå himmel og påskevær, til overskyet og snøstorm, og våres langrennstur nummer 2 stod for tur! Vi startet samme sted som sist med «opp, opp, opp», men denne gangen brukte vi trolig en tredjedel av tiden! Vel oppe, tok vi en annen løype enn mandagen, og startet å gå oppe på «vidda». Med en god del vind og snø, var ikke skiføret det beste – klabbene under skiene vokste og vokste hos mange av skiløperne! Likevel hadde vi nok en fantastisk tur, men ingen bilder pga. interessante værforhold..

Onsdag: SLALOM! Da jeg var yngre stod jeg mye heller i bakken enn på langrenn, men i de siste årene har det snudd litt. Derfor hadde jeg ikke stått på slalom på 2-3 år, og gledet meg noe vanvittig! De første to timene gikk bort til å finne ski, hjelm, briller og sko, og til å øve med alle sammen i barnebakken. Etter en times tid med læring måtte vi «testes og klargjøres» for å kunne gå i det store bakken. Overraskende nok (?) ble alle nordiske godkjent + noen fler og vi tok te-krok-heisen opp til topps! Været var overskyet, med små anelser av snø/regn, men i prinsippet helt super spør du meg. Etter et par runder med hovedløypa (blå? rød?) prøvde Nuunii (Grønland) og meg oss på den sorte løypa. Fy søren, vi kjente i beina at det ikke hadde vært kjørt slalom på noen år! Til slutt kom vi oss likevel (og like hele) til målstreken, etterfulgt av en god lunsj. Tre-fire-fem runder til ble gjennomført før det var tid for å dra tilbake til campingen, og det var en god del såre lår og legger som satte seg ned i bussen den dagen. Dette var også kvelden vi kunne dra til lavvoen, men siden været ga på og det var masse vind og regn nede fra fjellet, stod flesteparten over for denne gangen.

Torsdag: Hviledag! Torsdag, og siste hele dag i Stryn, var nå tid for gruppe 3 sin hviledag. Det var utrolig deilig og bare slappe av, spille kort, drikke kakako og nyte hyttelivet en hel dag, før vi på fredagen pakket og vasket ut av hyttene og vendte nesa tilbake til Flekke og alles kjære, god hjem.
IMG_5873

Ikke mye annet har skjedd siden vi kom tilbake fra Friluftsveka, med unntak av IB selvfølgelig, som vi alle fortsatt overlever! I går fikk jeg også et 18-timers besøk av mine kjære Maren og Kamilla, og det var utrolig koselig å se de igjen etter Winter Break og få vist de hvordan jeg har det! Samtidig var det utrolig rart og ha «utenforstående» inne i RCN-bobla – for det er virkelig nettopp det her oppe: en skikkelig boble – som jeg er vanvittig glad i!

Legg igjen en kommentar